Sayı : 496   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Başyazı

Abdullah Büyük

Alimin Kıyamı Alemin Kıyamıdır

  • 06 Nisan 2019
  • 2380 Görüntülenme
  • 436. Sayı / 2019 Nİsan



Namaz kılan Müslüman, namazındaki bu kıyamını gerçekleştirerek, kendisinden beklenen ve istenen kıyamına hazırlık yapar. Etrafında olup bitenleri görmek ve tedbir almak için kıyamda durmak gerekir. Mazlumun hakkını zalimden almak için kıyamda olmak gerekir. Müstekbirlerin değil, ezilen insanların safında olmanın yolu kıyamdan geçer.

 

Kıyamdaki el bağlayış sadece ve sadece Allah içindir. Allah'ın dışındaki hiçbir yetkiliye, hiçbir varlığa el bağlanmaz. Bağlanırsa Allah'ın hakkına tecavüz edilmiş olur. Bu bağlayışta niyetler iyi de olsa, el bağlanan şahıs dünyanın en büyük âlimi de olsa yine el bağlanmaz. El bağlama vaziyeti sadece namaz ibadetinde ve Allah içindir.

 

Kıyam; ayağa kalkmak, ayakta durmak demektir.

İlk tekbiriyle huzura kabul edilen ve miraç yolculuğuna başlayan Müslümanın önemli bir vaziyeti de kıyam halidir.

Kıyam, Müslümanın hayatında büyük bir yer tutar. Yine kıyamın Müslüman’ın hayatında yerli yerince düzene konulması lazımdır. Kur'an-ı Kerim’de "Kalk" emri ile başlayan iki suremiz vardır. Müzzemmil ve Müddessir sureleri... Her iki surenin ilk ayetleri Müslüman insanı, kıyama davet eder. Peygamberimizden sonra tüm Müslümanlar bu iki emre muhataptır. "Kalk, kalk..."

Birinci kalkışı, birinci kıyamı; Müslüman’ın ruhi dünyasıyladır. Bu kalkış yatağından, şiltesinden, uykusundan, rahatlığından uzaklaşmasına davet çıkaran bir kıyamdır. Kıyamu'l Leyl'dir. Gece kıyamıdır.

Gece kalkarak Rabbimizin Kitabı'nı okuyup, O'ndan emir ve talimatlar alan Müslüman insan, Müddessir süresiyle gündüz bu talimatları yerine getirmenin mücadelesini verecektir.

Birinci kalkış, insanın kendisine kıyamıdır. Tembelliğine, sabırsızlığına, aceleciliğine kıyam etmesidir. Ruhun nefse kıyamıdır diyebiliriz, insanda olan tüm iyiliklerin, kötülüklerine kıyamıdır diyebiliriz. Müslüman insan gece kıyamı ile kendisinde olan şerleri, kötülükleri denetim ve kontrol altına alma gücüne kavuşur.

Gündüz kıyamı ise; kendisini taşan ve muhataplarına gitmesini emreden bir kıyamdır. Ailesine, anne ve babasına, akrabasına, komşusuna, mahallesine, çevresine karşı kıyamıdır. Dini anlatmak için, gece öğrendiklerini gündüz öğretmek için kalkar.

Bir taraftan şeytana ve yetmiş şeytan gücünde olan nefse muhalefet etmek, beri tarafta Hz. Âdem’den günümüze kadar gelmiş geçmiş olan kıyamsızlara, namazsızlara kıyam etmek, bâtılın ve tagutun karşısında dipdiri, canlı ve hareketli olmayı sağlar.

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

436. Sayı Nİsan 2019