TeÅŸrî’, kanun koymak, yükseltmek, yol açmak, gemiye yelken yapmak anlamlarına gelir. Aynı kökten gelen ÅŸeriat sözcüÄŸü ise; din, yol, su kaynağına götüren yol, kapı eÅŸiÄŸi demektir. Ä°slâm ÅŸerîatı deyimi ise Hz. Muhammed (sav)’in getirdiÄŸi, temelde kitap, sünnet, icmâ ve kıyasa dayanan ibadetlere ve insanlar arası iliÅŸkilere ait Allah ve Rasülün koyduÄŸu esasları ifade eder. Åžârî, dinin esaslarını belirleyip ÅŸerîat koyan demektir. Ä°slâm’da ÅŸâri’, Allah ve Rasülüdür. Ä°slâm toplumuna gerekli kanun ve prensipler temelde bu iki kaynaktan gelir. Bu da vahiy ve sünnetten ibarettir. Hiç kimse bu kanunların yerine baÅŸka prensipler belirleme hakkına sahip deÄŸildir. (Hamdi Döndüren, TeÅŸri’, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi) Allah ve Rasülünün dinin esaslarını belirlemede yetkili olduÄŸu ile ilgili pek çok ayet vardır. Åžöyle ki:
“Allah ve Resulü bir iÅŸte hüküm verdiÄŸi zaman, artık mümin bir erkek ve kadının, o iÅŸi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Kim Allah’a ve Resulüne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düÅŸmüÅŸ olur.” (Ahzâb, 33/36)
“Hayır, Rabbine yemin olsun ki, onlar aralarında çıkan anlaÅŸmazlıklarda seni hakem yapıp, sonra da senin verdiÄŸin hükme karşı içlerinde bir burukluk duymadan tam anlamıyla teslim olmadıkça iman etmiÅŸ olmazlar.” (Nisâ, 4/65)
“Bu yüzden Allah Resulünün emrine aykırı davrananlar, baÅŸlarına bir belâ gelmesinden veya kendilerine acı bir azap isabet etmesinden sakınsınlar.” (Nûr, 24/63)
“Peygamber size neyi verdiyse onu alın ve size neyi yasakladıysa ondan sakının. Allah’tan korkun, çünkü Allah’ın azabı çetindir.” (HaÅŸr, 59/7)
Evet dinde asıl ve öncelikli teÅŸri’ yetkisi Yüce Allah’tır. Dinin sahibi Yüce Rabbimiz, Åžâri-i Mutlak olup yegâne hüküm koyucudur. Peygamber de Yüce Allah’ın elçisidir, o kendi hevasından konuÅŸmayan ve din konusunda konuÅŸtukları vahiy olan elçidir.
Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız