El-Muhyî; İnsanı ve tüm canlıları yoktan var eden ve dirilten, hayatı yaratıp tüm mahlûkata hayat bahşeden, yarattıklarına sağlık, afiyet veren, ölüleri/ölmüş kalpleri yeniden dirilten, ölümünden/kuraklıktan sonra toprağı yeniden dirilten/yeşillendiren.
Bizi yaratan, yaşatan ve bize sağlık afiyet ve rızık veren, aynı zamanda bizi Müslümanlardan kılan Allah-ü Teâlâ’ya hamd etmeliyiz. O’nu zatında ve sıfatlarında birleyerek tüm şirklerden zihnimizi ve imanımızı arındırmalıyız. Şükrümüzü, kulluğumuzu yapacağımız, emirlerine boyun bükeceğimiz tek mercii Halık-ü Zü’l-Celâl’dir.
اَلْمُحْيِى
EL-MUHYÎ: “Yaşamak anlamındaki “h-y-y” kökünden türeyen “el-Muhyî” yaşatan, varlıklara hayat veren, onları ölümünden sonra dirilten, canlandıran; “Muhyi’l-Mevtâ” ise ölüleri dirilten demektir.” (Esma-i Hüsna, Doç. Dr. İsmail KARAGÖZ, s.202)
El-Muhyî; “Diri, canlı olmak ve yaşamak” anlamındaki “hayat” mastarının “if’al” kalıbından türemiş bir sıfat olup, “hayat veren, yaşatan/can veren ve dirilten” demektir.” (Müfredât, Ragıb el-İsfehânî, s.197-198 / Allah’ın Güzel İsimleri Esmâü’l-Hüsnâ, Prof. Dr. Ramazan ALTINTAŞ, s.277)
El-Muhyî; İnsanı ve tüm canlıları yoktan var eden ve dirilten.
El-Muhyî; Hayatı yaratıp tüm mahlûkata hayat bahşeden.
El-Muhyî; Yarattıklarına sağlık, afiyet veren.
El-Muhyî; Ölüleri/Ölmüş kalpleri yeniden dirilten.
El-Muhyî; Ölümünden/kuraklıktan sonra toprağı yeniden dirilten/yeşillendiren.
Hattâbî (ra)’e göre el-Muhyî: “Ölü spermayı diriltip ondan canlı bir varlık çıkarandır. Öldükten sonra ruhları tekrar iade ederek çürümüş bedenleri yeniden dirilten O’dur. Kalpleri marifet nuru ile aydınlatıp dirilten, ölümünden sonra üzerine yağmur yağdırarak toprağı yeniden dirilten ve ondan bitkiler çıkaran da O’dur.” (El-Esnâ fî Şerhi Esmâi’l-llâhi’l-Husnâ, Kurtubî, c.1, s.383-384 / ŞerhuEsmâillâhi’l-Husnâ, Fahreddin er-Râzî, s.290-291)
İmam Gazâlî (ra)’e göre ise el-Muhyî; “Yoktan bir şeyi icat etmek, yaratmaktır. Eğer var kılınan şey, can verme ise, o zaman icat işini yapan kimsenin bu eylemine ihya/diriltme denilir. Bu diriltme eylemini yapan ve yaratan yegâne güç ve kudret sahibi, Yüce Allah’tır. O’ndan başka dirilten yoktur.” (İlâhî Ahlâk Esmâü’l-Husnâ, İmam Gazâlî, s.277 / Allah’ın Güzel İsimleri Esmâü’l-Hüsnâ, Prof. Dr. Ramazan ALTINTAŞ, s.278)
اَلَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيٰوةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلًاۜ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُۙ
Meali: “O/Allah, hanginizin daha güzel amel yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratandır. O, mutlak güç sahibidir, çok bağışlayandır.” (Mülk, 67/2)
Kur’an’da “ihya” fiilinin Allah’a nispet edildiği alanda; can verme, öldükten sonra diriltme, tabiattaki bütün canlılara kendisinin koyduğu kurallar çerçevesinde hayat verip yaşatma manası mevcuttur. (Bkz. En’am, 6/122; Enbiyâ, 21/30; Fussilet, 41/39; Hadîd, 57/17)
Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız