Bid'at Kavramı , Muhammed Emin Yıldırım
Sayı : 503   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Siyer'i Nebi

Muhammed Emin Yıldırım

Bid'at Kavramı

  • 05 Nisan 2018
  • 2685 Görüntülenme
  • 424. Sayı / 2018 NÄ°san



Gerek Kur’an ayetlerinde, gerek Hadislerin anlaşılmasında, özellikle bu iki temel kaynağımızdan hüküm çıkarma çabalarındayapılan en büyük yanlışlık; bütünlük meselesinin göz ardı edilmesi ve Efendimiz’in, Sahabe’nin ve Müçtehid ulemanın içtihatlarını dikkate almadan konuÅŸmaktır.

 

Anın vacibi diye bir ifade kullanılır; ne demek anın vacibi? Yani o an için en önemli iÅŸ, amel, öncelikli mesele…

Bir Müslüman’da kulluk vazifesini yerine getirebilmesi için asgari bir bilgiye ihtiyaç duyar; iÅŸte bu asgari bilginin adıdır, ilmihal…

Bidat’ı konuÅŸtuÄŸumuz bir yerde, kesinlikle Sünneti de konuÅŸmuÅŸ oluyoruz.

Bid’at Sünnet’in zıddıdır.

Bid’at kavramı ne yazık ki, çok doÄŸru anlayamadığımız bir kavramdır.

Bu kavramı Efendimiz’in (sav) beyanları çerçevesinde anlamamız gerekirken ve bir bütüncül okumayla ele almamız gerekirken; ne yazık ki birçok kavrama yaptığımızı Bid’at kavramına da yapmış, onu da bir anlam kaymasına, daraltmasına veya geniÅŸletmesine uÄŸratmışız.

Gerek Kur’an ayetlerinde, gerek Hadislerin anlaşılmasında, özellikle bu iki temel kaynağımızdan hüküm çıkarma çabalarındayapılan en büyük yanlışlık; bütünlük meselesinin göz ardı edilmesi ve Efendimiz’in, Sahabe’nin ve Müçtehid ulemanın içtihatlarını dikkate almadan konuÅŸmaktır.

Efendimiz’in (sav) Kur’an tefsiri:

1- “Efendimiz (sav)Kur’an’ı Kur’an ile tefsir ederdi”

2- “Efendimiz (sav)Kur’an’ın bazı kapalı hükümlerini daha da açardı.”

3- “Efendimiz (sav)vaaz edilen hükümleri te’kid eder, iyice saÄŸlamlaÅŸtırırdı”

4- “Efendimiz (sav)umumi hükümleri tahsis ederdi/genel hükümleri özelleÅŸtirirdi.”

5- “Efendimiz (sav)mutlak lafızları takyid ederdi/ kayıt altına alırdı. ”

6- “Efendimiz (sav)müÅŸkili (anlaşılması zor olan ÅŸeyleri) tavzih ederdi/ açıklardı.”

7- “Efendimiz (sav)mübhemi (kapalı olanı) beyan eder, açıklardı”

8- “Efendimiz (sav)teoriyi pratiÄŸe çevirerek, amelî olarak açıklama yapardı”

9- “Efendimiz (sav)bir takım luÄŸavi izahlarda bulunarak açıklamalar yapardı”

10- “Efendimiz (sav)bir takım vasıfları belirterek açıklamalarda bulunurdu”

11- “Efendimiz (sav)bazı ayetleri muhataplara meseller getirerek açıklardı”

“Efendimiz (sav)umumi hükümleri tahsis ederdi/genel hükümleri özelleÅŸtirirdi.” konusuna iki örnek:

Enfal41’de:

“EÄŸer Allah’a ve hak ile bâtılın ayrıldığı gün, iki ordunun birbiri ile karşılaÅŸtığı gün (Bedir savaşında) kulumuza indirdiÄŸimize inanmışsanız, bilin ki, ganimet olarak aldığınız herhangi bir ÅŸeyin beÅŸte biri Allah’a, Resulü’ne, onun akrabalarına, yetimlere, yoksullara ve yolcuya aittir. Allah her ÅŸeye hakkıyla kadirdir.” (Enfal, 8/41)

Bu ayette geçen akrabaları; Efendimiz (sav), Benî HaÅŸim ve Beni Abdülmuttalib olarak tahsis etmiÅŸtir…

Nisa 86’da:

“Bir selam ile selamlandığınız zaman siz de ondan daha güzeli ile selamlayın; yahut aynı ile karşılık verin. Åžüphesiz Allah, her ÅŸeyin hesabını arayandır.” (Nisa, 4/86)

Selam veren kafir, ehli kitap veya müÅŸrik olursa, “Ve aleyküm” diyerek almaya izin vererek, hükmü takyid etmiÅŸtir…

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

424. Sayı Nİsan 2018