İlmin Başı Da Sonu Da Edebtir , Ramazan Kayacık
Sayı : 503   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Hedef Noktası

Ramazan Kayacık

İlmin Başı Da Sonu Da Edebtir

  • 31 Ekim 2024
  • 44 Görüntülenme
  • 503. Sayı / 2024 Kasım



Okullarda adabı muaşeret eğitimi için öncelikle milli ve manevi değerlerimize uygun müfredatlar geliştirmeli, bu eğitimi verecek öğretmenler kendilerini alanında iyi yetiştirmiş, bilgi ve tecrübe sahibi olmalı, değerleri etkili şekilde aktarabilecek pedagojik beceri ve derinliğe sahip olmalılar.

Edep, toplumda kabul görmüş güzel davranışlardır. Hayâ, Allah'tan korkarak günahlardan kaçınmaktır. Ahlak ise insanın manevi derecesine göre iyi veya kötü olarak ortaya çıkan karakteristik özelliklerdir.

Yüce İslam dini sadece ibadetlerden ibaret bir din değildir. İslam'ın önemli kısmını iman, ahlâk ve muamelat konuları oluşturur. İslam'ın insanın bireysel ve toplumsal hayatına dokunuşları, yönlendirmeleri vardır. İnsanın Rabbi ile olan ilişkilerinin yanında doğayla, diğer insanlarla ilişkilerini de düzenleyen hukuki ve ahlaki prensiplere sahiptir.

Toplumumuzda var olan ve tarih içinde inancımızla şekillenmiş olan; büyüğe saygı, küçüğe sevgi, hoşgörü, misafirperverlik, edep ve hayâ gibi. erdemleri sosyal medyanın oldukça güçlü şekilde baskıladığı çağımızda bu değerleri daha da güçlendirilmeliyiz.

Haber bültenlerinde ülkemiz insanlarının birbirine karşı ne kadar tahammülsüz olduğunu, genel saygı ve görgü kurallarına uymadıklarını, merhametin, hoşgörünün, edebin ve hayânın ne kadar azaldığına üzülerek şahit olmaktayız. Çoğumuz bu kötü örnekler yüzünden haberleri izleyemez hale geldik. Her Allah'ın günü kiracı-ev sahibi kavgaları, trafikte sürücülerin sudan sebeplerle birbirlerine girmeleri, ağza alınmayacak; şeytanın bile aklına gelmeyecek aşağılık davranış görüntüleri insanımızın psikolojisini tehdit ediyor.

Bu tür toplumsal sıkıntıların temel sebebi ekonomik sıkıntılar olarak görülse de (ben buna katılmıyorum) hoşgörüsüzlük, kaba davranış, merhamet yoksunluğu ve görgü kurullarına uymama gibi faktörlerin daha etkin olduğuna inanıyorum.

Okullarımız öğrencilere sosyal beceriler kazandırmanın yanında, saygı, sevgi, hoşgörü, dürüstlük, adaletli olmak, edep-hayâ. gibi değerlerle de donatılmış iyi insan olarak yetiştirmeyi amaçlamalı, ahlaki kuralları da beceri olarak kazandırmalılar.

Peki, bu eğitim nasıl yapılmalı?

Okullarda adabı muaşeret eğitimi için öncelikle milli ve manevi değerlerimize uygun müfredatlar geliştirmeli, bu eğitimi verecek öğretmenler kendilerini alanında iyi yetiştirmiş, bilgi ve tecrübe sahibi olmalı, değerleri etkili şekilde aktarabilecek pedagojik beceri ve derinliğe sahip olmalılar.

Aslında adabı muaşeret eğitiminin alt yapısı okuldan önce ailede oluşturulur. Bu eğitimin en önemli enstrümanları edep ve hayâdır

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

503. Sayı Kasım 2024