Eleştiri kültürü yalnız demokrasilerde değil, her kültürde vardır. Eleştiri kültürünün en güzel örneklerini İslâm'da görebiliriz. Yüce İslam dini muhalefete/eleştiriye seviye kazandırmış, muhalefet etmenin, muhalif olmanın adabını da öğretmiştir.
İslâm'da muhalefet, belirli şart ve kurallara göre medenî ve meşru bir haktır. Dinî hükümlerden sapmaları ve çarpıklıkları sorgulamak, muhalefet etmek vaciptir. Muhalefetten amaç, hata edenin kusurunu açığa çıkarmak değil, hakikati ortaya çıkarmak olmalıdır.
Siyasî literatürümüze yerleşen, sıkça kullanılan temel kavramlardan biri de "Muhalefet"' kavramıdır. Muhalefet; "parlamento içi ve dışı siyasi partilerle sivil toplum örgütlerinin iktidarı eleştirmesi" anlamını çağrıştıran geniş içerikli bir kavramdır.
Muhalefet; "herkesin ayrı bir yol tutması ve görüş ayrılığı" anlamına gelir.
Muhalefet: Bir tutuma, bir görüşe, bir davranışa karşı olmak, aykırı davranmak, uyuşmamak durumudur. Muhalefet aynı zamanda insan doğasının özelliklerinden bir olgudur. Çünkü insanın soru sormanın yanında sorgulamayı da seven bir yanı vardır.
Medeniyetin önemli ölçülerinden birisi de ülke halkının toplumlarının liderlerini ve kurumları eleştirebilir, sorgulayabilir olmasıdır. Modern toplumlarda muhalefetin düzgün, adil bir toplum yönetiminde önemli katkısı olduğu görülür. Güçlü, etkin ve adil muhalefetin varlığı toplumun denge ve denetleme sistemini etkin hale getirir.
Sadece güçlü iktidar değil, etkin muhalefet de ülkelerin siyasal, kültürel ve ekonomik istikrarını sürdürülebilir kalkınmanın başarılı şekilde uygulanmasına yardım eder. Aslında bir ülkenin geleceği, vizyonu hükümetlerden çok muhalefetin performansına bağlıdır. Çünkü iktidarlar ne kadar muhalefetle çatışma ve görüş ayrılığına sahip olsalar da muhalefetin eleştirilerini, argümanlarını bir şekilde gözden geçirirler, hataları varsa onları görmek isterler.
Ülkemizde Cumhuriyetten bu yana muhalefetin yapıcı ve alternatif programlar geliştirici tavır geliştirdikleri çok görülmemiştir diyebiliriz. Son 20 yıldır gerek genel, gerekse yerel yönetimde halkın önüne alternatif bir program ortaya koyamayan, yönetime talip olma cesareti gösteremeyen, iktidar olabilmek için güven sağlayamayan bir muhalefetle karşı karşıya kaldık. Aslında muhalefetin amacı hükümet üzerinde bir denetim ve kontrol mekanizması kurmak, toplumla sağlıklı bir iletişim kurarak alternatif programla hükümete takip olmaktır.
Eleştiri kültürü yalnız demokrasilerde değil, her kültürde vardır. Eleştiri kültürünün en güzel örneklerini İslâm'da görebiliriz. Yüce İslam dini muhalefete/eleştiriye seviye kazandırmış, muhalefet etmenin, muhalif olmanın adabını da öğretmiştir. Rabbimiz:
"Müminler ancak Allah'a ve peygamberine inanan, onunla beraber toplumu ilgilendiren bir iş üzerindeyken ondan izin almadan çekip gitmeyen kimselerdir
Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız