El-Afüvv; Günahları çok bağışlayan, kullarının günahlarını kolaylıkla ve sürekli affeden, hakkından vazgeçen, ayıp ve kusurları örten, cezaları ortadan kaldıran, affı sonsuz olan, işlenilen bir günahtan dolayı günahkârı hemen cezalandırmayan, günahların yazılı olduğu kayıtları silen, cezadan sonra affedendir.
Allah gücü kuvveti yettiği hâlde nasıl ki kullarının günahlarını affedebiliyor, kullar olarak da bizler, cezalandırmaya muktedir olduğumuz hâlde kendimizden güçsüz, zayıf insanları affedebiliyorsak, el-Afûvv esmâsının gereğini yerine getirmiş oluruz: "(Müslümanlar) affetsinler, hoşgörülü olsunlar. Allah'ın sizi bağışlamasını istemez misiniz?" (Nûr, 24/22)
EL-AFÜVV: "Avf, bir şeye ulaşmayı amaçlamaktır. Nitekim rüzgâr eve ulaştı, denirken avf tabiri kullanılır." (Allah'ın Güzel İsimleri Esmâü'l-Hüsnâ, Prof. Dr. Ramazan ALTINTAŞ, s.365)
Sözlükte; "silip süpürmek, yok etmek, (gizlemek, bağışlamak, affetmek ve hakkından vazgeçmek)" ( Ayet ve Hadislerin Işığında Allah'ın İsim ve Sıfatları Esma-i Hüsna, Doç. Dr. İsmail KARAGÖZ, s.325) , "(bir şeyi elde etmeye yönelik niyet, fazlalık, artıp çoğalmak)" (Allah'ın Güzel İsimleri Esmâü'l-Hüsnâ, Prof. Dr. Ramazan ALTINTAŞ, s.365) gibi anlamlara gelen afv kökünden türemiş olup "kulunun günahlarını silen, affeden, cezaları ortadan kaldıran, anlamlarında mübalağa ifade eden, ("âfî" kelimesinin mübalağalı şekli olan) ( Ayet ve Hadislerin Işığında Allah'ın İsim ve Sıfatları Esma-i Hüsna, Doç. Dr. İsmail KARAGÖZ, s.325)" bir isimdir. "Çok affeden, çok bağışlaya)"( Ayet ve Hadislerin Işığında Allah'ın İsim ve Sıfatları Esma-i Hüsna, Doç. Dr. İsmail KARAGÖZ, s.325) , "cezalandırılmayı hak eden kişiye cezasını vermemek anlamında af, kelimenin "yok etmek, ortadan kaldırmak (mahv) şeklindeki asıl anlamını desteklemektedir." (İşti?â?u Esmâ'illâh, Ebü'l-Kâsım ez-Zeccâcî, s.134 / El-Müfredât, Râgıb el-İsfahânî, "afv" md. / Lisânü'l-Arab, İbn Manzûr, "afv" md. / El-Kâmûsü'l-Muhî?, Fîrûzâbâdî, "afv" md.)
El-Afüvv; Günahları çok bağışlayan,
El-Afüvv; Kullarının günahlarını kolaylıkla ve sürekli affeden,
El-Afüvv; Hakkından vazgeçen,
El-Afüvv; Ayıp ve kusurları örten,
El-Afüvv; Cezaları ortadan kaldıran,
El-Afüvv; Affı sonsuz olan,
El-Afüvv; İşlenilen bir günahtan dolayı günahkârı hemen cezalandırmayan,
El-Afüvv; Günahların yazılı olduğu kayıtları silen,
El-Afüvv; Cezadan sonra affedendir.
Affın "nimetlerdeki bolluk, bereket ve lütuf" anlamı ise, Allah'ın kuluna ihsan ettiği nimetleri arttırması olarak değerlendirilmiş, ".Sana Allah yolunda ne harcayacaklarını soruyorlar. De ki: İhtiyaçtan arta kalanı (afv) verin" (Bakara, 2/219 ) "ifadesindeki afv kavramının lütuf anlamında olduğu ifade edilmiştir."(Lisânü'l-Arab, İbn Manzûr, "afv" md. / El-Külliyyât, Ebü'l-Bekâ, "afv" md. ) "Buna göre, Allah'ın insanlardaki günah kirini rahmetiyle izâle etmesi ve kalplerdeki gafleti ortadan kaldırması O'nun affı kapsamındadır." (Şerhu Esmâ'illâhi'l-Hüsnâ, Beyzâvî, s.324) Bu bilgiler ışığında birinci derecede günahların silinmesini ifade eden afüv ism-i şerifinin, aynı zamanda azapların hafiflemesini ve kulun elde edeceği nimetlerin çoğalmasını da ifade ettiği söylenebilir. (Bkz.T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, c.1, s.442)
Ebû Süleyman (ra) der ki: "Afüv, "afeve"den faul vezninden olup mübalağa bildirir. Afv, suçu bağışlamaktır. Avf'ın esen rüzgârın oluşan izleri sildiği gibi, günahların izlerini silmek anlamına geldiği söylenmiştir. Bu anlama göre suçları affeden, sanki bu affı ile günahların izlerini silmektedir."( El-Esnâ fî Şerhi Esmâi'l-llâhi'l-Husnâ, Kurtubî, c.1, s.148-149)
El-Halîmî (ra) de der ki: "Afüvv, kullarının hataları ve günahları nedeniyle oluşan izleri silen ve onları cezalandırmayandır. Kullar işledikleri günahları terk edip tövbe ettiklerinde ve Allah'tan bağışlanma dilediklerinde, Allah onların bu günahlarını affeder
Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız